Apa Masalah Orang Melayu Ni Haa?

ditaip oleh Hani El Zahra at 12:38 PG
 
 
First of all, saya nak tanya, adakah anda benci anjing? Kalau ya, kenapa?

Saya tahu, mesti ada yang jawab, "Sebab anjing haram!"

Kononnya anjing 'haram' so that's why anda benci anjing. Adakah kebencian anda terhadap anjing itu menghalalkan anda untuk menghina, membaling batu, memukul dengan kayu, mencurah air panas & membunuh mereka?

Kalau anda membenci anjing kerana ia 'haram', kenapa anda tidak membenci coupling, dating, rubbing, hugging, kissing dengan yang bukan mahram sedangkan ia haram? Kenapa masih memberi & menerima rasuah sedangkan rasuah itu haram? Kenapa anda masih memakan riba? Kenapa masih minum arak? Kenapa masih menonton video porno? Kenapa anda tidak membenci perlakuan yang jelas & terang-terangan haram itu? Kenapa?

Tetapi bila sentuh bab Melayu dengan anjing, terus jatuh HARAM! Inilah masalah majoriti masyarakat Melayu. Kalau anjing saja, hina sangat. Macam kejadian yang pernah berlaku yang pernah saya ceritakan di SINI juga di SINI.

Mangkuk hayun mana laa yang cakap anjing tu haram? Yes, anjing haram dimakan. Tapi bukan haram disentuh, diberi makan, dirawat & dipelihara (untuk menjaga rumah, tanaman, ternakan & berburu). Anjing cuma najis berat yang boleh disucikan. Pernah belajar PAFA kat sekolah? Pernah kan? So tak payah laa nak terang secara detail macam mana nak bersihkan najis berat kalau semua yang pernah bersekolah tentu dah belajar cara-cara menyamak dalam kelas PAFA.

Bukan susah pun nak bersihkan najis. Kalau diikutkan, hari-hari kita semua kena bersihkan najis. Yea laa...kita kencing & berak tu pun najis juga, kan? Cuma cara basuhan sahaja yang berbeza sedikit.

Kelakar bila rata-rata masyarakat Melayu menggunakan alasan "Takut nak samak." Errrkkk...kenapa perlu takut nak menyamak? Bukannya samak tu kena siat kulit ke, potong tangan ke, kena layur atas api ke. Air yang dicampur tanah/ sabun Taharah saja pun. Sakit ke nak samak? Zzzzzzzzzz.....

Kenapa masih paranoid dengan anjing? 

Anjing ganas! Nanti dia kejar & gigit!

Well, look... Kalau anda seorang yang anti anjing, pernah mencederakan anjing, atau pernah bersekongkol dengan pihak majlis perbandaran supaya those idiots catch & kill the dogs...

YOU SHOULD BE AFRAID...BE VERY AFRAID...! MUAHAHAHAHAHAHA!


Why?

Anjing tahu hati manusia. Kalau manusia tu berhati busuk & benci akan spesis canine ni walaupun orang tu tak tunjuk secara terang-terangan, the dog can still sense that tahu tak?

For example, ada laa seorang mak cik ni; my neighbor yang kaki report kat si MPSP jahanam tu jalan-jalan depan my house. Si Sayang yang kebetulan sedang melepak sambil menghirup udara petang yang sudah tercemar ini, menyalak gila-gila sampai si mak cik kepoh tu terpaksa lari terhegeh=hegeh membawa cucunya melalui jalan lain. Padahal kalau orang lain yang jalan-jalan depan ni, tak pula dia menyalak. Dia relax usha tanpa berbuat apa-apa. Haaa...baru hang tau...kepoh sangat...

Kalau pun tak suka, janganlah membenci & menghina anjing sampai ke tahap mendera, membunuh & sebagainya. Anjing juga makhluk ALLAH. Kalau anda menghina anjing, bermakna anda juga menghina ciptaan ALLAH.

Apatah lagi ramai golongan ibu bapa berbangsa Melayu yang mengajar anak-anak mereka supaya membaling batu, selipar atau apa jua yang boleh dicapai setiap kali ternampak kelibat anjing. Mak bapak jenis apa ni? Layak ke perangai bodoh + hodoh gila tu nak jadi mak bapak? Tak malu ke kita kat bangsa lain dengan perangai buruk macam tu? Ingat dapat pahala ke cederakan anjing, kucing atau haiwan-haiwan lain? Kalau dari kecil sudah diajar begitu, sampai mampus gamaknya anak-anak tu pun macam tu, unless dapat hidayah.

Please stop it! Sebagai parents, didiklah anak-anak supaya menjadi manusia penyayang, bukannya menjadi manusia zionis. Lempar sikap bodoh sombong tu jauh-jauh. Nak sombong kat anjing atau kucing apa kes?

Saya tersentuh apabila membaca artikel yang ditulis oleh Aunty Umairah. Apa yang beliau lalui sekarang, lebih kurang sama dengan apa yang saya & keluarga lalui. Susah sebenarnya untuk hidup dikelilingi manusia yang cetek akal & miskin sifat ihsan. Susah sangat!  Tapi selagi kita tahu apa yang kita lakukan adalah kerana ALLAH, terpaksa kita pekakkan telinga dari mendengar caci maki mereka & persetankan apa anggapan mereka yang tak berapa cukup akal tu. Kasihan pada mereka sebenarnya. Mereka masih 'kekurangan sesuatu'. Hmm...

Lagi satu, kenapa ada sesetengah manusia yang busuk hati sangat nak berhasad dengan orang lain yang ingin menyelamatkan haiwan? Sampai nak pulaukan si penyelamat haiwan & nak berceramah bagai seolah-olah tugas menyelamatkan haiwan tu satu kerja yang jahat & hina. Cacat otak sungguh orang yang anggap macam tu! Bukannya orang bagi makan kat haiwan jalanan tu pakai duit hang ka, duit bapak hang ka, duit tok hang ka...So awat hang nak kalut?

Suka hati orang la nak selamatkan anjing ka, kucing ka, tenuk ka, tenggiling ka, platypus ka...tu semua nyawa!

Rasanya hanya Melayu yang bermasalah dengan anjing, bukan Islam. Islam tiada masalah dengan anjing asalkan tahu batas & syarat-syaratnya.

So dear animal haters...are we cool?



Klik LIKE atau SHARE jika anda suka entri ini. Please help me to spread the words.

0 000 orang comel komen sini:

 

Hani El Zahra Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review